(050) 87 954 03 info@problicity.nl

 

8 marketingtrends om in de gaten te houden in 2022 

De wereld van digitale marketing staat nooit stil, maar in 2022 lijkt er meer te gaan veranderen dan anders. Welke marketingtrends moeten we in de gaten houden, waar moeten we op inspringen en vooral welke kansen kunnen we niet laten liggen?

1. Meta(verse) is overal

Het moederbedrijf Facebook heeft officieel haar naam gewijzigd naar Meta. Ze zetten daarmee groot in op het Metaverse, de virtuele ruimte waar we binnenkort allemaal in rond zouden moeten kunnen wandelen. En daar waar mensen zijn, liggen kansen voor de marketing. Reden genoeg om in 2022 de ontwikkelingen en mogelijkheden voor bedrijven binnen Metaverse goed in de gaten te houden.

 

 

2. De invloed van influencers

Met de steeds grotere rol die social media in ons leven heeft, blijft ook de wereld van de influencers komend jaar groeien, en dat is niet vreemd. 71% van de consumenten is namelijk sneller geneigd iets te kopen als het ze wordt aanbevolen door een influencer. Naar verwachting zal er in 2022 wereldwijd zelfs meer dan 13 miljard euro aan influencer marketing worden besteed. Instappen dus? Of zelf gaan influencen? 😉

 

 

3. Privacy wordt de uitdaging voor adverteren

In 2021 ging er een schokgolf door de onlinemarketingwereld, toen Apple de iOS 14 update lanceerde. Door deze update wordt het adverteerders een stuk moeilijker gemaakt om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan gebruikers. Daar komt bij dat Google al eerder aankondigde onze vertrouwde cookies in 2022 niet langer te willen ondersteunen. Hoewel die deadline inmiddels een jaartje is opgeschoven, heeft het grote gevolgen voor online adverteren. Kortom, privacy wordt komend jaar een uitdaging voor de online marketing.

 

4. LinkedIn blijft groeiende

LinkedIn blijft een groeiend platform. Ieder kwartaal laat het medium zowel groei in gebruikers als in activiteit zien en worden er voortdurend nieuwe features gelanceerd die voor betere resultaten voor bedrijfspagina’s zorgen. In Nederland heeft LinkedIn nu al meer dan 5 miljoen gebruikers, een social medium dat je niet aan de kant kan laten liggen dus.

 

5. Content boven SEO

Search Engine Optimization is één van de oudste en meest gebruikte vormen van online marketing. Alleen anno 2022 worden zoekalgoritmes steeds slimmer en meer contextueel. Wil je goed scoren in de zoekresultaten? Dan zal je in 2022 minder de focus moeten leggen op de SEO-trucjes en meer op waardevolle content die aantrekkelijk is voor de gebruiker. Bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van actuele en relevante blogs of video’s op je website. Meer weten over hoe je SEO in deze content kunt verweven? Kijk eens op deze pagina.

 

6. Facebook blijft

Hoewel het moederbedrijf van naam is gewijzigd blijft het platform Facebook natuurlijk gewoon Facebook heten. Niet alleen de naam blijft hetzelfde, ook de omvang blijft onverminderd groot. Terwijl we al jaren om ons heen horen dat gebruikers Facebook willen verlaten door hun account op te heffen, blijkt de algehele trend heel anders te zijn. Facebook heeft wereldwijd al meer dan 3 miljard gebruikers en blijft groeiende. Reden genoeg om vol in te blijven zetten op dit socialmediaplatform. Heb je hierbij inspiratie nodig? Klik hier voor meer informatie!

 

 

7. Snellere websites

Steeds meer webverkeer vindt plaats op mobiele telefoons, terwijl veel websites nog niet goed geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Daarnaast is een snelle website belangrijker dan ooit, aangezien Google snelle websites beloont met een hogere ranking in de zoekresultaten. De focus moet in 2022 dus liggen op het optimaliseren van je website.

 

8. Algoritmes zijn alles

Alles wat we te zien krijgen in de digitale marketing is steeds meer gebaseerd op algoritmes. Van social media newsfeeds tot display-advertenties en van SEO tot e-mail, algoritmes bepalen wat je ziet. Maar algoritmes beoordelen ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is dus belangrijk om een goede gebruikerservaring (user experience) te creëren die aansluit bij wat je doelgroep wil. Dit zorgt ervoor dat je website en dus je content zichtbaarder wordt op Google.

Geïnspireerd door bovenstaand artikel en zin om er uit te halen wat erin zit in 2022? Team Problicity staat voor je klaar. Neem contact met ons op via de onderstaande knop, dan we zien je graag binnenkort eens bij ons op kantoor!

 

Contact