(050) 87 954 03 info@problicity.nl

SEO en SEA. Bij die termen gaat er vast een belletje rinkelen en ergens in je achterhoofd weet je dat het iets met marketing te maken heeft. Maar wat is het eigenlijk precies, SEO en SEA, en hoe zet je beide optimaal in voor jouw onderneming?

We nemen je graag mee in de wereld van de zoekmachines, adverteren met Google Ads en het belang van een SEA- & SEO-specialist.

 

In het kort

SEO staat voor ‘search engine optimization’, of in het Nederlands: ‘zoekmachineoptimalisatie’. Dit heeft te maken met organische/natuurlijke zoekresultaten en is onbetaald.

SEA staat voor ‘search engine advertising’, in het Nederlands ‘zoekmachine-adverteren’. Hierbij gaat het om betaalde zoekresultaten.

 

 

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Ruim negentig procent van de mensen gebruikt Google om iets online op te zoeken. Het is dus slim om je website goed vindbaar te maken voor deze zoekmachine.

‘Zoekmachineoptimalisatie’ is een verzamelnaam voor alles dat je doet om jouw website hoger in de zoekresultaten van Google te laten komen (‘ranken’), zonder daar geld voor te hoeven betalen.

 

Hoe werkt een zoekmachine?

Als je een vraag of zoekterm intypt in de zoekbalk gaat Google op zoek naar resultaten binnen honderden miljarden websites. De zoekresultaten worden gerangschikt op relevantie voor het zoekwoord. Om die rangschikking te maken gebruikt de zoekmachine algoritmes en ‘crawlers’ die de websites scannen.

Een magische formule om bovenaan in de zoekresultaten te komen bestaat helaas niet en welke algoritmes een zoekmachine precies gebruikt wordt niet openbaar gemaakt. Wel is bekend dat er meer dan tweehonderd factoren meewegen en dat het algoritme soms meerdere keren per dag een update krijgt.

 

 

De drie klassieke pijlers van SEO

Hoewel de algoritmes dus geheim blijven weten we dat drie dingen heel belangrijk zijn bij de vindbaarheid van een website: autoriteit, techniek en content.

  • Hoe langer jouw website bestaat en hoe populairder hij bij bezoekers is, des te meer vertrouwen hij opbouwt bij Google. Ook bouwt een website autoriteit op dankzij links die vanaf andere pagina’s naar jouw website verwijzen. Deze links moeten wel relevant zijn voor het onderwerp van jouw website.
  • Dit zijn de technische aspecten van een website. Hoe gebruiksvriendelijk is de website, hoe snel laadt hij, hoe netjes is de broncode, hoe zit het met de beveiliging, is de website ook goed te lezen op een telefoon of tablet, hoe eenvoudig is de structuur van de website?
  • De inhoud van je website moet relevant zijn voor het onderwerp, teksten moeten een logische opbouw hebben en goed leesbaar zijn met relatief korte alinea’s met tussenkopjes en de juiste hoeveelheid zoekwoorden, de juiste titels, relevante fotobijschriften en interne links die lezers doorverwijzen naar relevante pagina’s.

 

SEO anno 2022

Met name op het gebied van content is er de laatste jaren flink wat aan het veranderen in de wereld van SEO. Waar voorheen het eindeloos herhalen van een zoekwoord je nog wel eens een hoge plek kon opleveren in de zoekresultaten, speelt nu (gelukkig) de kwaliteit van een tekst een veel grotere rol. Een prettige ontwikkeling, want de teksten werden er natuurlijk niet bepaald leesbaarder op als in elke zin dezelfde woorden terugkwamen. Tegenwoordig is het dus hoofdzaak om iets te schrijven wat jouw doelgroep ook daadwerkelijk wil lezen. Leest je bezoeker de hele tekst, dan ziet Google dat hij langer op je pagina blijft. En deelt de lezer het bericht met zijn vrienden? Meer bewijs voor Google dat je tekst de moeite waard is en dus meer kans op hoger te scoren in de zoekresultaten.

 

Het voordeel van SEO

De twee grootste voordelen van SEO zijn dat het gratis is en dat het door blijft werken op de lange termijn. Je vergroot de zichtbaarheid van je website zonder te adverteren, bereikt meer relevante bezoekers en daarmee vaak ook een hogere conversie. Door de op je pagina SEO te verbeteren investeer je in een goed vindbare, gebruiksvriendelijke, relevante website op de lange termijn.

 

Wat is SEA en waarom is het belangrijk?

Het klinkt bijna hetzelfde als SEO en toch is SEA iets heel anders. Heel kort door de bocht zie je SEA terug in de advertenties boven- en onderaan de zoekresultaten. Maar ook voor bijvoorbeeld de filmpjes van YouTube worden advertenties ingezet, net zoals bij Google Shopping.

 

Google Ads

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je SEA in kunt zetten. Hiermee adverteer je in het netwerk van Google, dat bestaat uit meer dan twee miljoen websites, zoals YouTube, Google Maps en Google Search.

 

Het voordeel van SEA

Het belangrijkste voordeel van SEA is dat je snel resultaat kunt behalen. In plaats van af te wachten hoe je site gaat scoren, kun je gelijk bovenaan de zoekresultaten komen, als je maar bereid bent de portemonnee te trekken. Verder kun je heel specifiek de mensen bereiken die actief op zoek zijn naar jouw onderwerp en heb je dus altijd de juiste doelgroep. Bovendien kun je je advertentie monitoren in een duidelijk dashboard waarop je kan zien wat de prestaties van een campagne zijn. Ook bijvoorbeeld opgesplitst per zoekwoord, regio, leeftijd van de bezoeker of het apparaat dat hij gebruikt.

 

 

Problicity jouw SEA- en SEO-specialist

Het inzetten van SEA en SEO is een vak apart. Wil je maximaal rendement uit een advertentiecampagne halen en je vindbaarheid zoveel mogelijk optimaliseren, dan is het verstandig hiervoor een professional te vragen. Hulp nodig? Problicity zet jouw Google Ads campagnes op met de beste zoektermen en is volledig op de hoogte van wat het beste scoort in de zoekmachines. Daarnaast houden we altijd de vinger aan de pols, zodat jij maximaal resultaat kunt behalen.

Ook goed scoren in Google? De SEA- en SEO-specialisten van Problicity staan voor je in de startblokken!

 

Eerste hulp bij SEA & SEO