Google My Business (GMB) is tegenwoordig bijna noodzakelijk voor bedrijven. GMB zorgt ervoor dat je lokaal beter te vinden bent en dat de potentiële klanten die het profiel te zien krijgen direct informatie hebben over jouw bedrijf.
Google My Business opzetten
Om te beginnen met Google My Business moet je eerst een account aanmaken. Dit doe je door naar https://business.google.com/ te gaan en de stappen te doorlopen. Ga vervolgens in je account naar: informatie. Hier kan je je openingstijden invullen, je website gegevens aanvullen en een omschrijving van je bedrijf geven. Om je account te verifiëren ontvang je via de post een code, deze code moet je vervolgens invullen en verzenden. Dan staat jouw GMB live!
Ga nadat je deze gegevens hebt ingevuld en je account hebt geverifieerd naar foto’s. Hier kan je foto’s uploaden van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat deze foto’s een duidelijk beeld geven van jouw bedrijf.
Tip: Voeg bij de naam van je bedrijf de stad waar het bedrijf zich bevindt toe.

Optimalisatie van GMB
Nadat je het account hebt opgezet en hebt gevuld met waardevolle informatie kan je je account gaan optimaliseren.
Reviews
Een belangrijk punt om beter vindbaar te zijn op lokaal niveau zijn reviews. Vraag daarom je klanten en/of bezoekers om een review te schrijven. Het is daarnaast ook erg belangrijk om op de reviews te reageren, de positieve, maar ook zeker op de negatieve reviews.
Locatiepagina’s
Gebruik voor het optimaliseren op lokaal niveau ook lokale zoekwoorden. Beschrijf de diensten die je aanbiedt in je bedrijfsomschrijving en voeg lokale elementen toe aan je GMB pagina. Denk hierbij aan een foto van een lokaal gebouw of het team van jouw bedrijf.
Is er een Google Maps kaart? Zet deze dan op de website en maak routebeschrijvingen van nabijgelegen dorpen en steden. Dit helpt bezoekers om jouw bedrijf te vinden.
Zet tenslotte een knop op je GMB pagina waarmee mensen direct contact kunnen opnemen. Bijvoorbeeld een bel knop of een afspraak knop zodat mensen via die knop kunnen bellen of een afspraak kunnen maken.
Testen
Als je de pagina helemaal opgezet en geoptimaliseerd hebt is het tijd om te testen wat jouw Google My Business pagina doet. Doe dit niet direct nadat je het account hebt aangemaakt, maar wacht een paar dagen. Hoe de pagina presteert, kan je testen door een zoekwoord + jouw stad in te vullen bij Google. Test hierbij verschillende zoekwoorden zodat je weet bij welke zoekwoorden je goed scoort en waar je nog aan kan werken.
Hulp nodig bij jouw Google My Business?
Na het lezen van deze blog nog meer tips nodig voor je GMB account, of hulp nodig bij het
opzetten van een goedlopende pagina? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag!