Crossmediale campagne. De naam zegt het al: het is een marketingstrategie waarin een kruisbestuiving tussen verschillende media(kanalen) centraal staat. Je gebruikt bij een crossmediale campagne dus niet alleen vormen van online marketing, ook offline marketing komt aan bod. Samen zorgen de kanalen er voor dat de ontvanger jouw boodschap op verschillende manieren ziet, en zich sneller aangetrokken voelt tot jouw dienst of product.
Bij een crossmediale campagne heeft elk medium zijn eigen op het medium toegespitste boodschap. Alle boodschappen samen hebben een gemeenschappelijk doel. Iedere keer dat de ontvanger de boodschap ziet wordt er iets bij hem getriggerd dat aansluit op een eerdere boodschap, waardoor het universele doel (bijvoorbeeld ‘koop dit product’) beter blijft hangen.
Een voorbeeld van een crossmediale campagne
Je slaat bij het ontbijt de ochtendkrant open en ziet daar een advertentie van een nieuw model auto. Als je je na het ontbijt naar je werk rijdt hoor je op de radio een reclamespotje van datzelfde model, en langs de weg kom je een digitaal billboard tegen met een advertentie die het automerk aanprijst.
Tijdens je lunchpauze open je Facebook en ziet de advertentie van de auto voorbij komen op je tijdlijn. De volgende dag haal je een folder die de wagen aanprijst uit de brievenbus.
Hoe helpt een crossmediale campagne jou?
Het verspreiden van een crossmediale campagne heeft veel voordelen voor jouw merk of product en het bereiken van (potentiële) klanten. Drie voordelen van een crossmediale campagne op een rij:
– Je bereikt verschillende doelgroepen omdat je verschillende kanalen gebruikt. Iedere doelgroep heeft het kanaal van zijn voorkeur. Heel zwart-wit: ouderen bladeren graag door een tastbare folder of krantje, jongeren scrollen door Facebook en Twitter. Je kan de mediakanalen dus aanpassen op de doelgroep, of meerdere kanalen inzetten als je meerdere doelgroepen wilt bereiken.
– Je wordt gedwongen na te denken over een goede marketingstrategie die je later veel tijd en geld kan besparen. Omdat je hier goed over nadenkt weet je precies wie je doelgroep is, welke boodschap je aan hen kwijt wilt en hoe je die wilt verspreiden. Ook vang je een aantal vliegen in één klap. De advertentie die je voor een folder laat ontwikkelen kan je (een beetje aangepast) ook voor de krant gebruiken, de slogan die je bedenkt kan je in alle media terug laten komen en maak je een tv-commercial dan kan je tijdens het filmen ook dadelijk foto’s laten nemen voor bijvoorbeeld de website of de advertentie.
– Een boodschap blijft beter hangen wanneer deze een aantal maal terug komt op verschillende manieren. Omdat je de boodschap via verschillende kanalen de wereld in stuurt is de kans groot dat de ontvanger deze meer dan één keer ziet. Herhaling blijft hangen, ook als dit crossmediaal gedaan wordt. Door herhaling vergroot je de kennis over jouw merk of product bij de doelgroep waardoor de houding (en mogelijk het gedrag) bij de ontvanger verandert.
Weet je wat je wilt maar niet precies hoe je het vorm moet geven, heb je geen flauw idee waar je moet beginnen of zie je door de mediakanalen het bos niet meer? Problicity ontwart de kluwen van ideeën en mogelijkheden voor je tot een perfect marketingplan een maakt daar een doelgerichte crossmediale campagne van!
Neem snel contact met ons op en wij helpen je verder!